Поняття інформаційної культури Урок 3
Об'єкти, їхні властивості та моделі
Будь-яка інформація пов'язана з певними об'єктами. Наприклад, інформаційне повідомлення «завтра буде сонячна погода» пов'язане з об'єктами «Сонце», «погода», «завтрашній день». Окрім того, об'єктом е той, хто передає це повідомлення, той, хто його сприймає, канал, яким повідомлен¬ня передається, та саме повідомлення. Таким чином, об'єктом може бути фізичне тіло (Сонце), поняття (завтра, погода), технічний пристрій (передавач повідомлення, канал зв'язку), людина (одержувач повідомлення) тощо.
Властивості об'єктів
Відповісти на запитання: «Що таке об'єкт?» доволі складно, адже об'єктом можна вважати майже все що завгодно. Зауважимо, що який би об'єкт ви не розглядали, він відрізнятиметься від решти об'єктів. Цю властивість — бути відмінним від інших, особливим, — покладено в основу означення об'єкта. Об'єкт — єдине ціле, яке можна відрізнити від іншого. Кожен об'єкт має певний набір параметрів. Так, об'єкт «учень Сашко» має такі параметри, як «прізвище», «вік», «зріст», «успішність», а об'єкт «будинок учня Сашка» — параметри «номер будинку», «кількість поверхів» тощо. Кожен параметр має значення; значенням параметра «кількість поверхів» може бути число «9», а параметра «прізвище» — слово «Іванчук».
Значення параметрів, як правило, можуть змінюватися, але сам набір параметрів залишається незмінним. Якщо набір параметрів змінився, то ми маємо справу вже з іншим об'єктом. Наприклад значення параметра "зріст" об'єкта «учень Сашко» може збільшуватися, але якщо у нього зник параметр «успішність», то це, напевне, означає, що Сашко закінчив школу і вже не є учнем.
Значення параметрів об'єкта в певний момент часу визначають його стан.
Стан об'єкта — це сукупність значень усіх його параметрів у певний момент часу.
Об'єкти можуть виконувати дії. Так, об'єкт «учень Сашко» може вчити уроки, відповідати біля дошки, грати у футбол. Всі ці дії становлять поведінку об'єкта.
Поведінка об'єкта — сукупність дій, які він може виконувати.
Особливість, певний стан та поведінка є головними властивостями, які мають усі об'єкти
Особливість, стан і поведінка — властивості об'єктів.
Над об'єктом також можна чинити дії, але вони вже не будуть його поведінкою, адже це дії інших об'єктів. Можна виміряти зріст учня чи поставити йому оцінку — ці дії є складовими поведінки учня або вчителя.
Моделі об'єктів
«Прізвище», «вік», «зріст», «успішність» і «колір волосся» — це, звісно, далеко не всі параметри об'єкта «учня». Параметром може бути також розмір взуття, колір очей, прізвисько в колі друзів, номер у клас¬ному журналі тощо. Проте коли об'єкт є складовою певної інформаційної системи, у ній враховується лише частина його параметрів. Наприклад, у класному журналі буде записано лише порядковий номер, ім'я, прізви¬ще та дані про успішність учня, а в медичній картці даних про успішність не буде, але міститимуться відомості про щеплення, групу крові тощо. Таким чином, працюючи з інформаційними системами, люди оперують не самими об'єктами, а лише їх спрощеними поданнями, або моделями.
Модель об'єкта А — це створений людиною простіший об'єкт В, параметри якого відповідають частині параметрів об'єкта А, а поведінка імітує деякі його дії.
Процес побудови та дослідження моделей називається моделюванням.
Моделі використовують для дослідження об'єктів з певної точки зору, коли самим об'єктом оперувати надто важко або неможливо. Важливі для досягнення мети дослідження параметри та дії об'єкта враховують, іншими параметрами і діями нехтують. Моделювати можна не лише об'єкти, а и процеси та явища. Моделі процесів або явищ відображають поведінку об'єктів у часі, а моделі об'єктів — їхню структуру.
Наведемо приклади моделей
Рис. 2.5. Моделі: а — глобус; б — лялька; в — рівняння хімічної реакції
Лялька і глобус — фізичні моделі, а рівняння хімічної реакції — інформаційна модель. Саме такі моделі використовуються в інформаційних системах.
Інформаційна модель подає об'єкт, процес чи явище у знаковій або символьній формі.
Інші приклади інформаційних моделей наведено на рис. 2.6:
Рис. 2.6. Інформаційні моделі: а — креслення деталі; б — фізична формула; в — географічна мапа
Сучасні програми, як правило, об'єктно-орієнтовані. Це означає, що всі дані в таких програмах є параметрами об'єктів і що поведінка програми моделюється як поведінка об'єктів. Такі об'єкти можуть бути інформаційними моделями об'єктів реального світу чи просто інформаційними об'єктами, що не мають відповідників у реальному світі.