Поняття інформації
Усе наше життя пов’язане з інформацією. Ми отримуємо інформацію, коли спілкуємося з іншими людьми, слухаємо радіо, дивимося телевізор, читаємо книжку, газету або журнал. Ми передаємо інформацію, коли пишемо лист, телефонуємо або розповідаємо один одному про якісь події. Ми використовуємо інформацію, коли збираємося до школи, плануємо подорож на канікулах, розв’язуємо задачу.
І все ж, якщо спробувати пояснити, що таке інформація, то можна сказати так:
• Інформація – це новини, факти, знання, отримані в результаті пошуку, вивчення, спілкування тощо;
• Інформація – це відомості про об’єкти і явища навколишнього світу, їх властивості, які підвищують рівень обізнаності людини;
• Інформація – це загальнонаукове поняття, яке включає обмін відомостями між людьми, між людиною і автоматичним пристроєм, між автоматичними пристроями, обмін сигналами в тваринному і в рослинному світі.
Форми існування інформації
Інформація може бути подана лише у вигляді повідомлень.
Повідомлення — це певна «порція» інформації, яку можна відокремити від решти.
Наприклад, кожна репліка, яку ви чуєте від друга під час телефонної розмови, є повідомленням. Разом із тим усе, що було сказано під час розмови, також можна розглядати як окреме інформаційне повідомлення.
Повідомлення — найпростіша форма існування інформації.
Якщо будь - які повідомлення зафіксувати, наприклад, у вигляді тексту, числа або зображення, вони стануть даними.
Дані — повідомлення, подані у формалізованому вигляді.
Коли людина замислюється над отриманою інформацією, зіставляє дані, виникають судження, уявлення, поняття. Найвищою формою існування інформації є знання — систематизовані поняття, уявлення, судження (рис. 1.1).
До знань, зокрема, належать наукові факти і теорії, релігійні системи, усвідомлений та узагальнений життєвий досвід людини.
Знання - систематизовані поняття, уявлення, судження
Повідомлення
Інформацію подають за допомогою повідомлень – послідовності сигналів різною природи: звуків, текстів, зображень, жестів тощо.
Повідомлення розрізняють за формою подання:
текстові(статті, реферати, віршовані твори тощо);
числові(температура повітря, швидкість вітру, вік людини тощо);
графічні(графіки, діаграми, піктограми, малюнки, фотографії тощо);
звукові(оголошення по радіо, телебаченню, дзвінок на перерву, музичні твори тощо);
умовні жести, сигнали (хитання головою на знак згоди, жести мови глухонімих, сигнали світлофора, семафорної азбуки на флоті тощо);
комбіновані (поєднання кількох із зазначених вище), в тому числі мультимедійні (мультфільми, кінофільми, музичні кліпи тощо);
Треба зазначити, що одне й те саме повідомлення можна подати в різних формах. Повідомлення подаються певною мовою.
Наприклад:
Мовою людського спілкування;
Мовою жестів і рухів ;
Мовою звуків;
Мовою графічних зображень;
Мовою світлових сигналів;
Мовою спеціальних позначень;
Мовою спеціальних команд.
Інформацію використовують для того, щоб зробити висновок або прийняти рішення. Щоб ці висновки і рішення були правильними, інформація повинна мати такі властивості:
1. Достовірність.
Інформація достовірна, якщо вона відповідає реальному стану речей і подій. Якщо людині в незнайомому місті вказати неправильний шлях до вокзалу, то вона запізниться на потрібний поїзд. Прикладами недостовірних повідомлень можуть бути різні гадання і віщування.
2. Повнота.
Інформація повна, якщо її достатньо для того, щоб зробити потрібний висновок або прийняти правильне рішення. Неповна інформація найчастіше є причиною прийняття помилкових рішень, але зазначимо, що надлишкова інформація також може завадити прийняттю правильних рішень.
3. Актуальність.
Під актуальністю інформації розуміють вчасність надходження відповідних повідомлень. Мало кого цікавить програма телепередач на минулий тиждень, повідомлення про посадку на поїзд вже після його відправлення.
4. Корисність.
Під корисністю інформації розуміють її практичну цінність. Якщо ми відпочиваємо в Криму, то прогноз погоди в місці нашого відпочинку є корисним для нас. Але в цьому не буде ніякої користі, якщо ми зараз у м. Хмельницькому в найближчим часом до Криму не збираємось.
5. Зрозумілість.
Повідомлення зрозуміле, якщо для його розуміння не потрібні додаткові роз’яснення або інші повідомлення. Якщо цінна і своєчасна інформація представлена незрозумілим чином то вона є шумом.